Szkoła Podstawowa w Starej Słupi

Szkoła Podstawowa w Starej Słupi

26-006 Stara Słupia, Stara Słupia 78

Tel: 41 317-71-26

E-mail: spstaraslupia@wp.pl

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 887889
    • Do końca roku: 246 dni
    • Do wakacji: 53 dni
  • Kalendarium

    Poniedziałek, 2024-04-29

    Imieniny: Hugona, Piotra

  • Kartka z kalendarza

Realizacja projektu „Z zabawy nauka...” w II semestrze 2017/2018

Realizacja projektu „Z zabawy nauka. Wykorzystanie nowoczesnych technologii na zajęciach matematyczno-przyrodniczych oraz językowych”                                        

w Publicznej Szkole Podstawowej w Starej Słupi

w II semestrze 2017/2018

Stowarzyszenie na rzecz rozwoju oświaty w Starej Słupi- „Szklany Dom” złożyło wniosek  o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego, poddziałania  08.03.02 „Wsparcie kształcenia podstawowego w zakresie kompetencji kluczowych”.

Projekt „Z zabawy nauka. Wykorzystanie nowoczesnych technologii na zajęciach matematyczno-przyrodniczych oraz językowych” uzyskał dofinansowanie

w kwocie 104 442,50 zł. Całkowita wartość projektu to 136 887,50 zł.
Jest on skierowany do uczniów klas I – VI Publicznej Szkoły Podstawowej w Starej Słupi  na lata 2016/17 i 2017/18.
Cel główny projektu to podniesienie poziomu kompetencji kluczowych matematyczno-przyrodniczych i porozumiewania się w języku obcym z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych u uczniów w Publicznej Szkole Podstawowej w Starej Słupi poprzez wdrożenie zajęć pozalekcyjnych i doposażenie pracowni przedmiotowych.

Projekt zakłada podniesienie kompetencji kluczowych uczniów, na tym etapie edukacji,  w odniesieniu do zapotrzebowania rynku pracy.
Realizowany on jest od 01.09.2016 do 31.08.2018 r.
W ramach projektu prowadzone są przez nauczycieli Publicznej Szkoły Podstawowej w Starej Słupi następujące zajęcia: matematyczne, przyrodnicze, z języka angielskiego.

 

 

Sprawozdanie z zajęć matematyczno – przyrodniczych przeprowadzonych w ramach projektu „Z zabawy nauka. Wykorzystanie nowoczesnych technologii na zajęciach matematyczno – przyrodniczych oraz językowych”.

Zajęcia zorganizowane dla uczniów kl. I – III; prowadzone przez : Aurelię Agatowską i Jolantę Gibałę

 

Zajęcia prowadzone były w dwóch grupach:

  • Grupa I liczy 11 uczniów
  • Grupa II liczy 9 uczniów

Zajęcia odbywały się po 2 godziny tygodniowo w każdej grupie zgodnie z przyjętym harmonogramem.

Głównym celem zajęć przyrodniczych było wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia. Dzięki uczestnictwu w zajęciach uczniowie pogłębiali stopień rozumienia zależności między otaczającym ich środowiskiem a organizmami oraz działalnością człowieka. Cele osiągane były głównie na drodze aktywności  ucznia poprzez samodzielne  poszukiwanie informacji z różnych źródeł, uczestnictwo w zajęciach terenowych oraz wykorzystanie doświadczeń i obserwacji do których wykorzystywane były pomoce i środki dydaktyczne zakupione w ramach projektu. Zajęcia kształtowały postawę proekologiczną polegającą na świadomym funkcjonowaniu w środowisku przyrodniczym poprzez nabycie przez uczniów odpowiednich umiejętności i wiedzy.

Praca z dziećmi na zajęciach matematycznych polegała na treningu rozumienia, zabawach i grach logicznych, ćwiczeniach orientacji przestrzennej, dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu i dzieleniu, rozwiązywaniu i układaniu zadań tekstowych, dokonywaniu obliczeń wagowych, pojemności, pieniężnych, kalendarzowych, zegarowych. Stosowano różne ćwiczenia, często były to matematyczne gry planszowe, gry logiczne, układanki, zabawy ruchowo-słowne, ćwiczenia na planszach np. zegarowych, na tablicy. Poprzez  wykorzystanie atrakcyjnych środków dydaktycznych nabytych w ramach projektu i różnorodnych metod, uczniowie spędzali czas bawiąc się, ucząc się, utrwalając i doskonaląc wiadomości z edukacji matematycznej.  Dzieci uczęszczające na zajęcia matematyczne  podnosiły swoje umiejętności w zakresie techniki rachunkowej i wykorzystywania wiedzy w praktyce. Zajęcia pozwoliły ograniczyć braki dotyczące umiejętności w rozumowaniu pojęć matematycznych oraz bardziej zainteresować uczestników edukacją matematyczną

Dzieci uczęszczające na zajęcia z projektu nauczyły się wiary w swoje możliwości, współpracy pozbawionej rywalizacji, cierpliwości, wytrzymałości, odpowiedzialności. Uczestnicy mogli rozwijać swoje zainteresowania w innych warunkach niż na lekcji. Obowiązywały inne formy pracy, swobodna atmosfera. Aby uatrakcyjnić zajęcia wykorzystywane były różne portale internetowe. Zajęcia przyniosły oczekiwane efekty. Uczniowie brali udział w konkursie Kangur Matematyczny -  „Żaczek” oraz gminnych i powiatowych konkursach plastycznych o tematyce przyrodniczej.

 

Matematyczno – przyrodnicze  zajęcia zorganizowane dla uczniów kl. IV – VI; prowadzone przez : Wiesławę Lauko i Małgorzatę Kędzierską.

 

Zajęcia przyrodnicze

Nauczyciel przyrody realizował w II semestrze roku szkolnego 2017/2018 projekt „Elektryczność”.

                   W zajęciach uczestniczyły  dwie grupy uczniów: I grupa klasa IV  i II grupa klasy V i VI.

                   Celem realizacji projektu było przybliżenie uczniom natury zjawisk elektrycznych. Zajęcia realizowano głownie w formie badań praktycznych, doświadczeń uczniowskich, pokazów, demonstracji i obserwacji zjawisk przyrodniczych.

                   Dzieci poznały zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi oraz zagrożenia wynikające z ich nieprzestrzegania.  Uczyły się jak oszczędnie korzystać z urządzeń elektrycznych w domu i szkole. Stworzyły „ Vademecum oszczędnego mieszkańca”. Poznały odnawialne źródła energii i sposoby ich wykorzystania przez człowieka. Wyjaśniały powstawanie wyładowań elektrycznych w przyrodzie i opisywały jak należy zachować się w czasie burzy.  Korzystając z gotowych zestawów do montażu budowali według schematów obwody elektryczne i dobierali źródło prądu do różnych odbiorników. Rysowali schematy obwodów elektrycznych korzystając z odpowiednich symboli graficznych.

   Podsumowaniem zajęć było wykonanie naklejek przypominających  o wyłączaniu światła i niepracujących  urządzeń elektrycznych w domu i w szkole.  

Zajęcia matematyczne

W ramach projektu prowadzone były zajęcia z matematyki dla klasy IV i klas V i VI.

Na zajęciach uczniowie wykorzystywali nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) w nauce matematyki. Celem tej formy nauczania jest przede wszystkim uatrakcyjnienie sposobu uczenia się, umiejętność korzystania ze źródeł, jakie niesie Internet,  wyzwolenie twórczej aktywności, doskonalenie umiejętności obsługi programów edukacyjnych, doskonalenie umiejętności samodzielnego myślenia, rozwijanie zainteresowań matematyką.

Tematyka zajęć jest zgodna z programem nauczania matematyki w klasach IV-VI. Uczniowie najczęściej wykorzystywali programy internetowe „Mat zoo”, „Szalone liczby” oraz programy zakupione w ramach projektu przez szkołę.

Uczniowie bardzo chętnie pracowali na zajęciach, dużą motywacją dla nich były wyniki pracy i rywalizacja pomiędzy nimi.

Zajęcia odbywały się 2 razy w tygodniu po 1 godzinie zgodnie z przyjętym harmonogramem.:

I grupa (kl.IV) – 1 godzina, II grupa (kl. V i VI – 1 godzina. (grupa I liczyła 9 uczniów, a II 16 uczniów).

 

Sprawozdanie z realizacji programu nauczania na zajęciach z języka angielskiego

w projekcie „Z zabawy-Nauka. Wykorzystanie nowoczesnych technologii na zajęciach matematyczno-przyrodniczych i językowych.”

 

Zajęcia zorganizowane dla uczniów kl. I – VI; prowadzone przez : Annę Sepioło

 

Na dodatkowe zajęcia  z języka angielskiego uczęszcza ogółem 42 uczniów Szkoły Podstawowej w Starej Słupi. Uczniowie podzieleni są na cztery grupy językowe.
Klasa I i II - 11 uczniów, klasa III- 10 uczniów, klasa IV 11 uczniów oraz klasa V- 10 uczniów. Zajęcia odbywają się zgodnie z harmonogramem raz w tygodniu.

W trakcie realizacji programu nauczania zaplanowanego dla każdej z grup komputer
i tablica interaktywna są narzędziami wspierającymi ucznia i nauczyciela w procesie nauczania/uczenia się języka angielskiego. Dzięki tym narzędziom możliwe jest wykorzystanie treści językowych zawartych na stronach internetowych i na nośnikach informacji (płytach CD/DVD). Uczniowie klas IV-VI mają również zakupione podręczniki do nauki języka angielskiego, e-booki oraz zeszyty ćwiczeń.

Uczniowie posługują się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w celu rozwiązywania zadań sprawdzających umiejętność słuchania i czytania ze zrozumieniem (kształtowania umiejętności: wyszukiwania, selekcjonowania i korzystania z informacji).
Uczniowie biorą również udział  w dodatkowym projekcie Learning Through Theatre and Technology w programie Erasmus+, dzięki któremu na zajęciach mogą kształtować  umiejętności stosowania języka angielskiego w sytuacjach praktycznych, komunikują się
w języku obcym z kolegami z innych krajów pisząc listy i kartki pocztowe.

Uczniowie przygotowali logo, kartki pocztowe do kolegów z krajów partnerskich, pisali listy
z informacjami o sobie, aby zacieśnić współpracę i przygotować się do przyjęcia ich w swoich domach w kwietniu 2018r. Powstała strona internetowa projektu w języku angielskim, która jest uzupełniana zarówno przez uczniów jak i nauczycieli na Twinspace, https://twinspace.etwinning.net/49539/home.

Uczniowie doskonalili umiejętność pisania i czytania ze zrozumieniem, tworzyli własne prace, opowiadania oraz legendy w programie Story Bird oraz Story Jumper https://storybird.com/chapters/emeryk-and-the-deer/?token=6sgezcdyhp.

Na bieżąco realizowane były przede wszystkim zagadnienia z podstawy programowej. W II półroczu 2017-2018 roku uczniowie utrwalali tematy, sytuację i leksykę związana z ich otoczeniem:

- szkoła: przybory szkolne;

- dom: opis domu i pokoi, meble i sprzęty domowe, zabawki;

- człowiek: wygląd, części ciała;

- rodzina: członkowie rodziny;

- ubranie: części garderoby, kolory;

- jedzenie: artykuły spożywcze, nazwy posiłków;

- czynności dnia codziennego; - praca: zawody.

Doskonalili funkcje komunikacyjne:

- wyrażanie upodobań- identyfikacja osób, przedmiotów i miejsc;

- opisywanie osób;

- mówienie o czynnościach dnia codziennego;

- mówienie o czynnościach mających miejsce w chwili mówienia;

- mówienie o umiejętnościach.

Kategorie gramatyczne;

Rzeczowniki:

 - liczba pojedyncza i mnoga regularna i nieregularna;

- forma dzierżawcza ‘s.

Czasowniki:

- modalne: can/can’t;

- to be, have (got);

- konstrukcja there is;

- tryb rozkazujący;

- czasy gramatyczne: Present Simple, Present Continuous, Past Simple