Realizacja projektu „Z zabawy nauka. Wykorzystanie nowoczesnych technologii na zajęciach matematyczno-przyrodniczych oraz językowych”
Realizacja projektu „Z zabawy nauka. Wykorzystanie nowoczesnych technologii na zajęciach matematyczno-przyrodniczych oraz językowych” w Publicznej Szkole Podstawowej w Starej Słupi
Stowarzyszenie na rzecz rozwoju oświaty w Starej Słupi- „Szklany Dom” złożyło wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego, poddziałania 08.03.02 „Wsparcie kształcenia podstawowego w zakresie kompetencji kluczowych”.
Projekt „Z zabawy nauka. Wykorzystanie nowoczesnych technologii na zajęciach matematyczno-przyrodniczych oraz językowych” uzyskał dofinansowanie w kwocie 104 442,50 zł. Całkowita wartość projektu to 136 887,50 zł.
Jest on skierowany do uczniów klas I – VI Publicznej Szkoły Podstawowej w Starej Słupi na lata 2016/17 i 2017/18.
Cel główny projektu to podniesienie poziomu kompetencji kluczowych matematyczno-przyrodniczych i porozumiewania się w języku obcym z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych u uczniów w Publicznej Szkole Podstawowej w Starej Słupi poprzez wdrożenie zajęć pozalekcyjnych i doposażenie pracowni przedmiotowych.
Projekt zakłada podniesienie kompetencji kluczowych uczniów, na tym etapie edukacji, w odniesieniu do zapotrzebowania rynku pracy.
Realizowany on był od 01.09.2016 do 31.08.2018 r.
W ramach projektu prowadzone są przez nauczycieli Publicznej Szkoły Podstawowej w Starej Słupi następujące zajęcia: matematyczne, przyrodnicze, z języka angielskiego.
Zajęcia matematyczno-przyrodnicze w II semestrze roku szkolnego 2016/2017 przeprowadzone w ramach projektu „Z zabawy nauka. Wykorzystanie nowoczesnych technologii na zajęciach matematyczno-przyrodniczych oraz językowych”
Przeznaczone są dla uczniów klas I-III szczególnie zainteresowanych badaniem wzajemnych relacji przyroda-matematyka.
Uczniowie podzieleni są na 2 grupy. Grupa I liczy 12 osób, grupa II – 9 osób. W zajęciach bierze udział 9 dziewczynek i 12 chłopców.
Zajęcia odbywają się po 2 godziny w tygodniu zgodnie z przyjętym harmonogramem.
Nadrzędnym celem zajęć jest budowanie u uczniów postawy szacunku do przyrody i mądrego korzystania z jej zasobów oraz ukazanie praktycznego znaczenia i zastosowania matematyki.
Tematyka realizowana na zajęciach:
-Recykling. Segregowanie śmieci. Wykorzystanie gry edukacyjnej. Rozwiązywanie realistycznych zadań-tekstowych.
-Wiosna-zmiany w przyrodzie, zachowanie roślin zwierząt. Obliczenia kalendarzowe i zegarowe.
-Woda. Jaka jesteś wodo? Powracająca kropla deszczu. Wiersz lub plakat zachęcający do ochrony wody. Układanie i zapisywanie zadań z treścią.
- Ważne jest jak się odżywiamy. Analiza piramidy żywieniowej. Kalorie.
Radzenie sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania lub odejmowania
Systematycznie prowadzony jest monitoring zajęć w postaci dziennika zajęć, listy obecności jak również w postaci prac wykonywanych przez uczestników zajęć.
Uczestnictwo w zajęciach daje uczniom możliwość samorealizacji, poszerzania własnych horyzontów, łączenia teorii z praktyką oraz odkrywania tajemnic przyrody i matematyki. Dużą rolę odgrywa również kształcenie właściwych postaw i zachowania wobec otaczającego środowiska.
Zakupione pomoce do zajęć wpływają na wzrost aspiracji edukacyjnych uczniów, mobilizują ich do większego wysiłku umysłowego oraz rozbudzają u nich ciekawość poznawczą świata.
Tematyka zajęć pozwoliła na nabycie i uzupełnienie wiedzy, która pomagała uczestnikom projektu wyrównać zaległości i baraki, dała możliwość nabycia umiejętności posługiwania się właściwymi terminami, pojęciami w zakresie matematyki i przyrody. Uczniowie osiągnęli umiejętności organizacyjne przejawiające się w samodzielnym, skutecznym inicjowaniu pracy, szczególnie pracy zespołowej. Wzmocniły poczucie własnej wartości.
W ramach projektu „Z zabawy nauka. Wykorzystanie nowoczesnych technologii na zajęciach matematyczno – przyrodniczych” nauczyciel przyrody realizował w II semestrze roku szkolnego 2016/2017 projekt „Nasz szkolny ogródek meteorologiczny”.
W zajęciach uczestniczyły dwie grupy uczniów: I grupa klasy IV – V i II grupa klasa VI. Zajęcia były realizowane w pracowni przyrodniczej i szkolnym ogródku meteorologicznym. Przybliżyły uczniom wiedzę o meteorologii i tajnikach pogody. Dzieci prowadziły obserwacje składników pogody za pomocą przyrządów umieszczonych w profesjonalnej klatce meteorologicznej wyposażonej w termometr, barometr i higrometr oraz tych, które wykonały samodzielnie – wiatromierz i deszczomierz. Systematycznie dokonywały pomiarów składników pogody zimą i wiosną. Dane zapisywały na kartach pomiarowych. Na ich podstawie wykonały prezentację multimedialną „Pogoda jest zawsze”. Uczniowie bawili się w meteorologa, tworzyli własną mapę pogody za pomocą znaków synoptycznych. Wzorując się opisami pogody w literaturze wykonali prace plastyczne na temat wpływu składników pogody na życie ludzi, roślin i zwierząt. Na podsumowanie projektu, wykorzystując zdobytą wiedzę meteorologiczną rozwiązywali krzyżówki z hasłem utrwalające wiadomości o pogodzie w czterech porach roku.
W ramach tego projektu prowadzone są także z zajęcia matematyki dla klas IV-V i klasy VI.
W ramach projektu prowadzone są zajęcia z matematyki dla klas IV-V i klasy V.
Zajęcia prowadzone są zgodnie z programem nauczania matematyki w/w klasach.
Głównym celem projektu jest wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w nauce matematyki.
Uczniowie oprócz pogłębiania i utrwalania dotychczasowej wiedzy, wzbogacając ją o wykorzystanie jej w praktyce.
Na zajęciach wykorzystywane są programy i gry komputerowe, w których uczniowie muszą wykazać się wiedzą i umiejętnościami z wielu działów matematyki.
Uczniowie na zajęciach, poprzez atrakcyjne dla nich metody uczenia się, rozwijają pasje i zainteresowanie matematyką. Kształtują umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji, posługiwanie się TIK, pogłębiają i utrwalają wiedzę matematyczną, dostrzegają użyteczność matematyki i informatyki w życiu codziennym.
Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu (I grupa kl. IV-VI- 1 godz., II grupa kl. VI- 1 godz.) I grupa liczy 14 uczniów, a II -8 uczniów.
Sprawozdanie z realizacji programu nauczania na zajęciach z języka angielskiego w projekcie „Z zabawy-Nauka. Wykorzystanie nowoczesnych technologii na zajęciach matematyczno-przyrodniczych i językowych”.
Na dodatkowe zajęcia z języka angielskiego uczęszcza ogółem 40 uczniów Szkoły Podstawowej w Starej Słupi. Uczniowie podzieleni są na cztery grupy językowe.
Klasa I i II - 12 uczniów, klasa III- 9 uczniów, klasa IV i V- 11 uczniów oraz klasa VI- 8 uczniów. Zajęcia odbywają się zgodnie z harmonogramem raz w tygodniu.
W trakcie realizacji programu nauczania zaplanowanego dla każdej z grup komputer i tablica interaktywna są narzędziami wspierającymi ucznia i nauczyciela w procesie nauczania/uczenia się języka angielskiego. Dzięki tym narzędziom możliwe jest wykorzystanie treści językowych zawartych na stronach internetowych i na nośnikach informacji (płytach CD/DVD). Uczniowie klas IV-VI mają również zakupione podręczniki do nauki języka angielskiego, e-booki oraz zeszyty ćwiczeń.
Uczniowie posługują się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w celu rozwiązania zadań sprawdzających umiejętność słuchania i czytania ze zrozumieniem (kształtowania umiejętności: wyszukiwania, selekcjonowania i korzystania z informacji).
Uczniowie biorą również udział w projekcie e-Twinning, kształtują umiejętności stosowania języka angielskiego w sytuacjach praktycznych, komunikują się w języku obcym z kolegami z innych krajów pisząc listy i kartki pocztowe.
Na bieżąco realizowane są zagadnienia z podstawy programowej. W II półroczu 2016-2017 roku uczniowie utrwalali tematy, sytuację i leksykę związana z ich otoczeniem:
- żywienie (np. produkty żywnościowe, zdrowa żywność, nazwy posiłków i dań);
- zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów i usług, sprzedawanie, kupowanie);
- podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie);
- kultura (np. święta i obrzędy);
- sport (np. nazwy dyscyplin, sprzęt sportowy);
- zdrowie (np. choroby i ich objawy, higiena codzienna);
-świat przyrody (np. pogoda, rośliny, zwierzęta, krajobraz);
- elementy wiedzy o krajach obszaru języka angielskiego.
Doskonalili funkcje komunikacyjne:
- wyrażanie upodobań- identyfikacja osób, przedmiotów i miejsc;
- opisywanie osób;
- mówienie o czynnościach dnia codziennego;
- mówienie o czynnościach mających miejsce w chwili mówienia;
- mówienie o umiejętnościach
- proponowanie, zapraszanie (Let's go to the park.);
-wyrażanie życzeń, próśb;
-wyrażanie pozwolenia;
Kategorie gramatyczne;
Rzeczowniki:
- liczba pojedyncza i mnoga regularna i nieregularna;
- forma dzierżawcza ‘s.
Czasowniki:
- modalne: can/can’t;
- to be, have (got);
- konstrukcja there is;
- tryb rozkazujący;
- czasy gramatyczne: Present Simple, Present Continuous.
Celem uatrakcyjnienia w/w zajęć zostały zakupione pomoce dydaktyczne i programy multimedialne na kwotę ponad 20 000,00 zł.