Szkoła Podstawowa w Starej Słupi

Szkoła Podstawowa w Starej Słupi

26-006 Stara Słupia, Stara Słupia 78

Tel: 41 317-71-26

E-mail: spstaraslupia@wp.pl

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 887866
    • Do końca roku: 246 dni
    • Do wakacji: 53 dni
  • Kalendarium

    Poniedziałek, 2024-04-29

    Imieniny: Hugona, Piotra

  • Kartka z kalendarza

Wizyta w Grecji w ramach Projektu Erasmus+

Uczniowie i nauczyciele Szkoły Podstawowej w Starej Słupi mierzą się z kolejnym wyzwaniem, realizacją międzynarodowego projektu Erasmus+ „Explore, Create and Know”. Wspólnie napisany projekt ze szkołami partnerskimi z Turcji, Francji, Grecji, Litwy oraz Portugalii ma na celu zainspirować uczniów osiągnięciami poprzednich pokoleń. Chcemy, aby młodzi ludzie doceniali i szanowali własne tradycje i zwyczaje wpisane w życie każdej społeczności oraz poznawali dziedzictwo kulturowe regionów partnerskich. Pragniemy wzbogacić wiedzę i świadomość uczniów różnorodnością kultur europejskich oraz zrozumienia jej wartości.

W dniach 15-21.12.2019 odbyła się pierwsza wizyta studyjna w miejscowości Platy w Grecji.  Szkołą przyjmującą delegacje partnerskie była Dimotiko Scholeio Plateos Imathias.
Czterech uczniów ze Szkoły Podstawowej w Starej Słupi  gościło w domach greckich, poznając ich kulturę, zwyczaje i tradycje. Okres przedświąteczny dostarczył wszystkim mnóstwo dodatkowych wrażeń. Podziwialiśmy świąteczne dekoracje w domach i na ulicach miast, które tętnią życiem do późnych godzin wieczornych.
Pierwszego dnia mogliśmy bliżej poznać społeczność szkolną, uczniów, nauczycieli i rodziny goszczące. W lokalnym Domu Kultury obejrzeliśmy przepiękne przedstawienie świąteczne połączone z edukacją proekologiczną. Święty Mikołaj czytając listy od dzieci, był zaskoczony tegorocznymi życzeniami. Okazuje się, że w tym roku dzieci najbardziej pragną nie plastikowych zabawek, a pokoju na świecie, miłości do bliźniego i czystej planety wolnej od śmieci, plastiku i zanieczyszczenia. Zaprezentowano nam również kolędy w języku greckim i angielskim, tradycyjne tańce i muzykę ludową. Prezentacja strojów charakterystycznych dla danego regionu również wywarła na nas ogromne wrażenie. Mieliśmy możliwość wysłuchania gry na instrumencie muzycznym  jakim jest lutnia, uczniowie tańczyli i prezentowali świetnie wyuczone tańce ludowe. Każdy delegacja została zaprezentowana na scenie miejskiego ośrodka kultury. Mogliśmy wysłuchać krótkich informacji o naszym państwie, regionie i zobaczyć jak postrzegają nas i naszą kulturę obcokrajowcy.

Kolejne dni obfitowały w zajęcia integracyjne dla uczniów, bliższe poznanie się i zaangażowanie we współpracę. Uczestniczyliśmy w zajęciach lekcyjnych prowadzonych metodą  zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego (CLIL –Content and Language Integrated Learning). Trenerzy z miejskiego ośrodka edukacyjnego przeprowadzili szkolenie dla nauczycieli i lekcję pokazową, w trakcie której uczniowie mogli poznać święto obchodzone w Zjednoczonym Królestwie Bonfire Night oraz Cinco De Mayo w Meksyku.  Użycie interaktywnych materiałów, piosenek, ciekawych tekstów urozmaiciło lekcję i zainteresowało uczniów do przyswajania nowych informacji w języku angielskim.
Dodatkową atrakcją były zajęcia z udzielania pierwszej pomocy dla uczniów i nauczycieli, przeprowadzone przez ratowników medycznych w języku angielskim, każdy z uczestników mógł  wykonać masaż serca na manekinie.

Szkoła zaoferowała uczniom mnóstwo dodatkowych zajęć,  począwszy od kulinarnych wypieków świątecznych, po zajęcia z robotyki  i tworzenia materiałów edukacyjnych. Wspólnie przygotowaliśmy lapbook, książkę o projekcie i krajach partnerskich.  Po lekcjach pokazowych nadszedł czas na zajęcia taneczne i integrację w grupie.

Obserwując zajęcia, gazetki tematyczne, mogliśmy wywnioskować  jak dużo dzieje się na terenie szkoły, jak bardzo zaangażowani są nauczyciele w edukację i jak chętnie uczniowie uczestniczą we wszystkich przedsięwzięciach.

Poza pobytem w murach szkoły nie brakowało atrakcji związanych z poznawaniem dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego regionu Imathia. Odwiedziliśmy jedno z najciekawszych miejsc w północnej Grecji, jakim jest Wergina, stolica starożytnej Macedonii, wpisanej na listę UNESCO. Zwiedzaliśmy królewskie grobowce, prawdziwe skarby - urny, broń, przepiękne malowidła i przede wszystkim wieniec w formie liści dębu i żołędzi wykonany ze szczerego złota.

W Salonikach odbyliśmy podróż do magicznego świata starożytnej Grecji, odwiedziliśmy największy mitologiczny park rozrywki The Gods of Olympus. Projekcje 3D, wycieczki z przewodnikiem, interaktywne prezentacje, gra aktorska  i wiele innych niespodzianek, czekało na nas w centrum edukacyjnym, gdzie każdy  mógł dowiedzieć się o życiu i czynach każdego z bogów przedstawionych w starożytnych pismach greckich.
Interesujące okazało się również Muzeum Ludzkiego Ciała, była to wyjątkowa okazja do zbadania wnętrza dorosłego ludzkiego ciała i dokładnego obejrzenia wszystkich narządów ludzkich w pełni funkcjonalnych.  Uczniowie mówili: widzę bicie mojego serca ...słucham bicia mojego serca ...

Nie zabrakło również wycieczek fakultatywnych po stolicy regionu Imathia-Veria. Z przewodnikiem poznawaliśmy historię i zabytki regionu.

Spotkanie polegało również na opracowaniu harmonogramu zadań w projekcie. Zastała założona strona internetowa i TwinSpace do upowszechniania rezultatów.  
Został przeprowadzony również konkurs na logo do projektu. Zwycięskie logo przygotowane przez uczennicę z naszej szkoły zostało wytypowane jako najlepsze i zwyciężyło w konkursie. Jesteśmy dumni z wygranej i gratulujemy.

Przedświąteczny pobyt w rodzinach był bardzo emocjonujący dla naszych uczniów, niektórzy skorzystali z dodatkowych atrakcji, pobyt na lodowisku, przyjęcia w gronie przyjaciół i rodziny, zakupy. Uczniowie chętnie komunikowali się w międzynarodowym gronie i zawierali nowe znajomości.