Konkurs WIEDZY EKOLOGICZNEJ DLA UCZNIÓW z okazji DNIA ZIEMI
KLAS IV – VIII, pod hasłem „Przyroda jest wieczna, jeżeli jest bezpieczna."
Mamy tylko jedną Ziemię, a jej przyszłość zależy od każdego, na pozór niewielkiego, ludzkiego działania, zależy od każdego z nas.”
Florian Plit
- CELE KONKURSU:
- podniesienie świadomości ekologicznej młodzieży,
- pobudzenie zainteresowania problemami ekologicznymi,
- popularyzacja zagadnień ekologicznych, pogłębianie wiedzy ekologicznej oraz umiejętności wykorzystywania wiedzy w praktyce
- kształtowanie właściwych postaw wobec środowiska naturalnego,
- kształtowanie pojęć ekologicznych,
- uwrażliwianie młodzieży na piękno przyrody, promowanie zachowań proekologicznych
- wdrażanie młodzieży do twórczego myślenia oraz współdziałania w grupie rówieśniczej
- umiejętność poszukiwania i selekcjonowania informacji pozyskanych z różnych źródeł
ZAKRES PROBLEMATYKI KONKURSU: - elementy treści programowych z chemii, biologii, geografii i fizyki
- negatywny wpływ działalności człowieka na stan środowiska naturalnego (zanieczyszczenia powietrza, wód i gleb, efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze)
- zasoby przyrody i ich ochrona,
- ochrona powietrza, wód i gleb,
- ochrona środowiska a zdrowie człowieka,
- podstawowe wiadomości z zakresu ekologii,
- gospodarka odpadami,
- obszary i obiekty prawnie chronione woj. Świętokrzyskiego
Głównym celem konkursu jest dobra wspólna zabawa, podczas której uczniowie będą mieli okazję sprawdzić swoje dotychczasowe wiadomości i umiejętności z zakresu edukacji ekologicznej. Trzeba pamiętać, że jeżeli się wygrywa to z uśmiechem, jeżeli przegrywa to także z uśmiechem.
- PRZEBIEG KONKURSU:
Konkurs polega na rozwiązaniu testu pisemnego składającego się z 25 pytań wybranych spośród podanych poniżej.
Chęć udziału w konkursie zgłaszamy do p. Barbary Chrobot lub p. Anety Kluzek do 11 kwietnia.
- Nagrody w konkursie: Oceny celujące lub bardzo dobre z chemii, biologii, dyplomy i nagrody rzeczowe dla najlepszych. Wyniki ogłoszone zostaną 18 kwietnia na apelu z okazji Dnia Ziemi.
PYTANIA KONKURSOWE.
- Co należy zrobić, aby poprawić jakość powietrza w pomieszczeniu, które nie ma wywietrzników i nie można otworzyć okna?
- O czym należy pamiętać stosując środki piorące oraz płyny do mycia naczyń?
- Czym będziesz się kierować uprawiając ziemię?
- Czym posypywać drogi w zimie? Uzasadnij swoją odpowiedź.
- Podaj cztery rady na odpady?
- Ile tlenu może wyprodukować 1 hektar lasu liściastego?
- Ile czasu rozkłada się plastikowa butelka?
- Ile litrów wody pozwoli zaoszczędzić każda tona odzyskanej makulatury?
- Ile czasu rozkłada się guma do żucia?
- Ile litrów wody zużywamy rocznie?
- Z ilu plastikowych butelek można wyprodukować bluzę z polaru?
- Ile ton jedzenia marnuje się rocznie w Polsce?
- Jakie znasz sposoby oszczędzania wody? – podaj 3 przykłady
- Jakie znasz alternatywne źródła energii?- – podaj 3 przykłady
- Efekt cieplarniany - co to takiego?
- Co to są kwaśne deszcze?
- Co to jest zdrowa żywność?.
- Rolnictwo ekologiczne to…..?
- W jaki sposób można ograniczyć emisję spalin samochodowych? – podaj 3 przykłady
- Co oznacza termin ekologia? Czy jego obecne zastosowanie jest właściwe?
- Co to jest recykling?
- Podaj główne zanieczyszczenia powietrza?- – podaj 4 przykłady
- Kiedy obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Ziemi?
- Co to jest biodegradacja?
- Jakie odpady nazywamy komunalnymi?
- Skaleczyłeś nogę na potłuczonej butelce. Jakie skutki powoduje bezmyślne wyrzucanie śmieci? Co należy zrobić z pustymi opakowaniami szklanymi?
- Jakie odpady wykorzystasz do produkcji kompostu?
- Wymień nieodnawialne źródła energii – podaj 3 przykłady. Wyjaśnij powyższe pojęcie?
- Ktoś ściął kolejne drzewo. Zastanów się, jaką szkodę wyrządził dla środowiska?
- Dymiący komin. Jak można temu zaradzić?
- Doszedłeś do biblioteki. Twój kolega ma problem z wyjaśnieniem pojęcia - smog. Czy możesz mu pomóc? Wyjaśnij to pojęcie.
- W jakiej temperaturze woda ma największą gęstość i jakie to ma znaczenie dla organizmów wodnych?
- Barometry, manometry i aneroidy służą do pomiaru …………….
- Co to jest czad i jak oddziałuje na organizmy?
- Jakie znaczenie dla wodnego świata roślinnego i zwierzęcego ma rozpuszczanie się tlenu i dwutlenku węgla w wodzie?
- Oblicz, ile wody zawiera twój organizm, jeżeli stanowi ona około 70%
- Wyjaśnij, jak odprowadzanie podgrzanych wód z zakładów przemysłowych i elektrowni do zbiorników wodnych wpływa na zawartość tlenu i życie w tych zbiornikach.
- Jakiego koloru jest pojemnik na papier?
- Jakiego koloru jest pojemnik na plastik?
- Podaj zawartość procentową głównych składników powietrza: tlenu i azotu.
- Który z gazów będących składnikiem powietrza bierze udział w spalaniu?
a) azot, b) tlen c) wodór - W napojach typu cola stosuje się do zakwaszania kwas fosforowy (V). Wyjaśnij, dlaczego małe dzieci nie powinny pić takich napojów.
- Jakie znasz sposoby oszczędzania wody? Wymień 4 przykłady.
- Co oznacza ten znak? ♻️
- Wymień substraty i produkty w reakcjach:
- Fotosyntezy
- Oddychania
- Trzy duże sosny mogą dostarczyć w ciągu doby 43,2 m3 tlenu do atmosfery. Oblicz, dla ilu osób wystarczy tego tlenu na dobę, jeżeli człowiek zużywa go około 200 dm3 na godzinę.
- Wiedząc, ze na Marsie nie występuje zjawisko pochłaniania promieni podczerwonych, zaś atmosfera Wenus zawiera wielokrotnie więcej CO2 niż Ziemia, wyjaśnij jak te fakty mogą wpływać na temperatury tych planet.
- Jeden z gospodarzy stosował do odśnieżenia soli kuchennej wymieszanej z piaskiem, a drugi tylko piasku. Wyjaśnij, który z nich działał bardziej ekologicznie i dlaczego?
- Członkowie „zielonej” międzynarodowej organizacji Greenpeace twierdzą, że lalka Barbie może być szkodliwa dla środowiska, zwłaszcza, gdy spotka ją los Joanny d’Arc. Wyjaśnij to stwierdzenie.
- Jak można wykryć obecność dwutlenku węgla w atmosferze?
- Podaj formy ochrony przyrody.
- Wskaż powody, dla których należy chronić przyrodę.
- Podaj 5 pożytecznych funkcji, jakie pełnią drzewa?
- Określ znaczenie lasów dla człowieka.
- Wyjaśnij, dlaczego powinniśmy segregować śmieci i wykorzystywać surowce wtórne.
- Wyjaśnij, co to są surowce odtwarzalne i nieodtwarzalne; podaj przykłady takich surowców.
- Podaj 6 metali ciężkich.
- Określ wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W KONKURSIE
Organizatorzy: Barbara Chrobot i Aneta Kluzek