Szkoła Podstawowa w Starej Słupi

Szkoła Podstawowa w Starej Słupi

26-006 Stara Słupia, Stara Słupia 78

Tel: 41 317-71-26

E-mail: spstaraslupia@wp.pl

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 886353
    • Do końca roku: 248 dni
    • Do wakacji: 55 dni
  • Kalendarium

    Sobota, 2024-04-27

    Imieniny: Sergiusza, Teofila

  • Kartka z kalendarza

Konkurs WIEDZY EKOLOGICZNEJ DLA UCZNIÓW z okazji DNIA ZIEMI

KLAS IV – VIII, pod hasłem „Przyroda jest wieczna, jeżeli jest bezpieczna."

Mamy tylko jedną Ziemię, a jej przyszłość zależy od każdego, na pozór niewielkiego, ludzkiego działania, zależy od każdego  z nas.”

Florian Plit

  1. CELE KONKURSU:
  2. podniesienie świadomości ekologicznej młodzieży,
  3. pobudzenie zainteresowania problemami ekologicznymi,
  4. popularyzacja zagadnień ekologicznych, pogłębianie wiedzy ekologicznej oraz umiejętności wykorzystywania wiedzy w praktyce
  5. kształtowanie właściwych postaw wobec środowiska naturalnego,
  6. kształtowanie pojęć ekologicznych,
  7. uwrażliwianie młodzieży na piękno przyrody, promowanie zachowań proekologicznych
  8. wdrażanie młodzieży do twórczego myślenia oraz współdziałania w grupie rówieśniczej
  9. umiejętność poszukiwania i selekcjonowania informacji pozyskanych z różnych źródeł

    ZAKRES PROBLEMATYKI KONKURSU:
  10. elementy treści programowych z chemii, biologii, geografii i fizyki
  11. negatywny wpływ działalności człowieka na stan środowiska naturalnego (zanieczyszczenia powietrza, wód i gleb, efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze)
  12. zasoby przyrody i ich ochrona,
  13. ochrona powietrza, wód i gleb,
  14. ochrona środowiska a zdrowie człowieka,
  15. podstawowe wiadomości z zakresu ekologii,
  16. gospodarka odpadami,
  17. obszary i obiekty prawnie chronione woj. Świętokrzyskiego

Głównym celem konkursu jest dobra wspólna zabawa, podczas której uczniowie będą mieli okazję sprawdzić swoje dotychczasowe wiadomości i umiejętności z zakresu edukacji ekologicznej. Trzeba pamiętać, że jeżeli się wygrywa to z uśmiechem, jeżeli przegrywa to także z uśmiechem.

 

  1. PRZEBIEG KONKURSU:

Konkurs polega na rozwiązaniu testu pisemnego składającego się z 25 pytań wybranych spośród podanych poniżej.

Chęć udziału w konkursie zgłaszamy do p. Barbary Chrobot lub  p. Anety Kluzek do 11 kwietnia.

  • Nagrody w konkursie: Oceny celujące lub bardzo dobre z chemii, biologii, dyplomy i nagrody rzeczowe dla najlepszych. Wyniki ogłoszone zostaną 18 kwietnia na apelu z okazji Dnia Ziemi.

PYTANIA KONKURSOWE.

  1. Co należy zrobić, aby poprawić jakość powietrza w pomieszczeniu, które nie ma wywietrzników i nie można otworzyć okna?
  2. O czym należy pamiętać stosując środki piorące oraz płyny do mycia naczyń?
  3. Czym będziesz się kierować uprawiając ziemię?
  4. Czym posypywać drogi w zimie? Uzasadnij swoją odpowiedź.
  5. Podaj cztery rady na odpady?
  6. Ile tlenu może wyprodukować 1 hektar lasu liściastego?
  7. Ile czasu rozkłada się plastikowa butelka?
  8. Ile litrów wody pozwoli zaoszczędzić każda tona odzyskanej makulatury?
  9. Ile czasu rozkłada się guma do żucia?
  10. Ile litrów wody zużywamy rocznie?
  11. Z ilu plastikowych butelek można wyprodukować bluzę z polaru?
  12. Ile ton jedzenia marnuje się rocznie w Polsce?
  13. Jakie znasz sposoby oszczędzania wody? – podaj 3 przykłady
  14. Jakie znasz alternatywne źródła energii?- – podaj 3 przykłady
  15. Efekt cieplarniany - co to takiego?
  16. Co to są kwaśne deszcze?
  17. Co to jest zdrowa żywność?.
  18. Rolnictwo ekologiczne to…..?
  19. W jaki sposób można ograniczyć emisję spalin samochodowych? – podaj 3 przykłady
  20. Co oznacza termin ekologia? Czy jego obecne zastosowanie jest właściwe?
  21. Co to jest recykling?
  22. Podaj główne zanieczyszczenia powietrza?- – podaj 4 przykłady
  23. Kiedy obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Ziemi?
  24. Co to jest biodegradacja?
  25. Jakie odpady nazywamy komunalnymi?
  26. Skaleczyłeś nogę na potłuczonej butelce. Jakie skutki powoduje bezmyślne wyrzucanie śmieci? Co należy zrobić z pustymi opakowaniami szklanymi?
  27. Jakie odpady wykorzystasz do produkcji kompostu?
  28. Wymień nieodnawialne źródła energii – podaj 3 przykłady. Wyjaśnij powyższe pojęcie?
  29. Ktoś ściął kolejne drzewo. Zastanów się, jaką szkodę wyrządził dla środowiska?
  30. Dymiący komin. Jak można temu zaradzić?
  31. Doszedłeś do biblioteki. Twój kolega ma problem z wyjaśnieniem pojęcia - smog. Czy możesz mu pomóc? Wyjaśnij to pojęcie.
  32. W jakiej temperaturze woda ma największą gęstość i jakie to ma znaczenie dla organizmów wodnych?
  33. Barometry, manometry i aneroidy służą do pomiaru …………….
  34. Co to jest czad i jak oddziałuje na organizmy?
  35. Jakie znaczenie dla wodnego świata roślinnego i zwierzęcego ma rozpuszczanie się tlenu i dwutlenku węgla w wodzie?
  36. Oblicz, ile wody zawiera twój organizm, jeżeli stanowi ona około 70%
  37. Wyjaśnij, jak odprowadzanie podgrzanych wód z zakładów przemysłowych i elektrowni do zbiorników wodnych wpływa na zawartość tlenu i życie w tych zbiornikach.
  38. Jakiego koloru jest pojemnik na papier?
  39. Jakiego koloru jest pojemnik na plastik?
  40. Podaj zawartość procentową głównych składników powietrza: tlenu i azotu.
  41. Który z gazów będących składnikiem powietrza bierze udział w spalaniu?
    a) azot, b) tlen     c) wodór
  42. W napojach typu cola stosuje się do zakwaszania kwas fosforowy (V). Wyjaśnij, dlaczego małe dzieci nie powinny pić takich napojów.
  43. Jakie znasz sposoby oszczędzania wody? Wymień 4 przykłady.
  44. Co oznacza ten znak? ♻️
  45. Wymień substraty i produkty w reakcjach:
  46. Fotosyntezy
  47. Oddychania
  48. Trzy duże sosny mogą dostarczyć w ciągu doby 43,2 m3 tlenu do atmosfery. Oblicz, dla ilu osób wystarczy tego tlenu na dobę, jeżeli człowiek zużywa go około 200 dm3 na godzinę.
  49. Wiedząc, ze na Marsie nie występuje zjawisko pochłaniania promieni podczerwonych, zaś atmosfera Wenus zawiera wielokrotnie więcej CO2 niż Ziemia, wyjaśnij jak te fakty mogą wpływać na temperatury tych planet.
  50. Jeden z gospodarzy stosował do odśnieżenia soli kuchennej wymieszanej z piaskiem, a drugi tylko piasku. Wyjaśnij, który z nich działał bardziej ekologicznie i dlaczego?
  51. Członkowie „zielonej” międzynarodowej organizacji Greenpeace twierdzą, że lalka Barbie może być szkodliwa dla środowiska, zwłaszcza, gdy spotka ją los Joanny d’Arc. Wyjaśnij to stwierdzenie.
  52. Jak można wykryć obecność dwutlenku węgla w atmosferze?
  53. Podaj formy ochrony przyrody.
  54. Wskaż powody, dla których należy chronić przyrodę.
  55. Podaj 5 pożytecznych funkcji, jakie pełnią drzewa?
  56. Określ znaczenie lasów dla człowieka.
  57. Wyjaśnij, dlaczego powinniśmy segregować śmieci i wykorzystywać surowce wtórne.
  58. Wyjaśnij, co to są surowce odtwarzalne i nieodtwarzalne; podaj przykłady takich surowców.
  59. Podaj 6 metali ciężkich.
  60. Określ wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka.

                       SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W KONKURSIE

                              Organizatorzy: Barbara Chrobot i Aneta Kluzek