Szkoła Podstawowa w Starej Słupi

Środa, 2024-04-24

Imieniny: Bony, Horacji

Realizacja Projektu - Wyjazd do Hiszpanii

Uczniowie PSP ze Starej Słupi z wizytą w Hiszpanii…

W dniach  od 4.02 – 9.02.2013 r. w miejscowości Fuenesalida w Hiszpanii odbyło się spotkanie ośmiu europejskich szkół,

biorących udział w Projekcie Comenius „Let’s Meet Whrere Our Cultures Meet” współfinansowanego przez Unię Europejską       oraz Europejski Fundusz Społeczny.

W spotkaniu uczestniczyli  uczniowie kl. VI PSP w Starej Słupi w osobach: Ilona Kałuża, Agnieszka Łasisz, Michał Dziułka

i Maciej Przemyski. Opiekunami byli: Andrzej Lauko, Anna Sepioło i Anna Majzel.

Cel wyjazdu to usprawnienie znajomości języka angielskiego, integracja uczniów z krajów biorących udział w Projekcie,

zapoznanie z kulturą hiszpańską.

Naszą przygodę rozpoczęliśmy 4 lutego , o świcie wyjazdem do Warszawy na lotnisko im. F. Chopina, skąd wyruszyliśmy

w dalszą drogę.

Po bardzo przyjemnym, trwającym 3 godziny i 30 minut locie wylądowaliśmy w Madrycie – stolicy Hiszpanii.

Do umówionego spotkania z pozostałymi uczestnikami Projektu mieliśmy 4 godziny czasu. Postanowiliśmy

wykorzystać go na zwiedzanie Madrytu. Naszym celem był stadion Realu Madryt – Estadio Santiago Bernabeu,

do którego dotarliśmy linią metra. O godzinie 1900 w wyznaczonym miejscu spotkaliśmy się z naszymi rówieśnikami

z Wielkiej Brytanii, Litwy, Włoch, z ich opiekunami i wyruszyliśmy autokarem do miasta Toledo, które było

miejscem docelowym.

Zakwaterowani byliśmy w hotelu Sol.

Po rozpakowaniu się i kolacji udaliśmy się na krótki spacer ulicami miasta. Toledo nas urzekło.

Wrażenie niesamowite i niepowtarzalne!

Podziw wzbudzało wszystko. Nie mogliśmy oderwać oczu od ślicznych romantycznych uliczek. Wzrok przykuwały

urokliwe kamieniczki, czym bardziej zniszczone, tym bardziej piękne, bo ze znamieniem czasu . Nie mogliśmy  nasycić oczu

urokiem podświetlonego nocą miasta i spokojem tu panującym. Pełni wrażeń wróciliśmy do hotelu.

We wtorek – 05.02 po słodkim ale smacznym śniadaniu wraz z innymi uczestnikami Projektu wyruszyliśmy autokarem

do Fuensalidy, w której mieściła się szkoła C. E. I. P. Tomas Romaro.

I tu czekała nas kolejna niespodzianka. W  powitaniu uczestników Projektu Comenius „Let’s Meet Where

Our Cultures Meet” uczestniczyli wszyscy uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły oraz rodzice. Gospodarze witali gości

na dziedzińcu przy szkole w ich  rodzinnych językach. Grupa dzieci zatańczyła regionalny taniec kastylijski.

Kiedy weszliśmy  do szkoły czekały na nas kolejne grupy dziewcząt i kobiet, prezentując pasa doble i flamenco.

Następnie zostaliśmy zaproszeni do jednej z sal na pierwszym  piętrze, gdzie przedstawiły się poszczególne delegacje

i wręczyły prezenty dla goszczącej nas szkoły. Pan dyrektor i Pani Sepioło, w naszym imieniu, podarowali szkole

w Fuenslidzie rzeźbę świętokrzyskiej czarownicy – symbolu Gór Świętokrzyskich, która we wszystkich uczestnikach spotkania

wzbudziła niezwykłe zaciekawienie i zainteresowanie. Nasi uczniowie wykonali również prace plastyczne w 3D pod kierunkiem

p. Anny Budzińskiej zatytułowane „Symbole Regionu Świętokrzyskiego”, które wręczyli delegacjom z krajów partnerskich.

Następnie obejrzeliśmy kilka prezentacji o regionie i kraju przygotowanych przez gospodarzy.

Zostaliśmy podzieleni na grupy i poszliśmy zwiedzać szkołę. Jest ona  dość duża, składa się z trzech budynków, kolorowa,

wesoła. Bardzo nowocześnie wyposażona. Wizyta w klasach minęła bardzo miło. Nadszedł czas na obiad i odpoczynek.

Po obiedzie obejrzeliśmy prezentacje przygotowane  przez poszczególne kraje dotyczące piosenek i tańców regionalnych.

W naszej szkole podczas ferii zimowych odbywały się warsztaty śpiewu piosenek i tańców regionalnych, które prowadził

p. Z. Budziński i p. A. Majzel. Na ich podstawie został nakręcony film video i zaprezentowany w Fuensalidzie.

Film ten zostanie umieszczony na stronie Projektu Comenius.

W kolejnym dniu uczniowie aktywnie i chętnie brali udział w zajęciach lekcyjnych w szkole hiszpańskiej, a opiekunowie

omawiali następne zadania Comenius „Let’s Meet Where Our Cultures Meet”, a popołudniu wyruszyliśmy autokarem

na wycieczkę do Consuegra śladami Don Kichota, gdzie zwiedzaliśmy La Manchę z jej wiatrakami.

Na wzgórzu wśród wiatraków znajduje się też zamek z XIII w. Stąd roztacza się przepiękna panorama na miasto.

W czwartek odwiedziliśmy miejscową fabrykę obuwia PABLOSKY.

Tego dnia zostaliśmy też zaproszeni przez burmistrza miasta Fuensalida, do miejskiego ratusza. Nauczyciele otrzymali

pamiątkowe publikacje, mapy i pamiątki dotyczące tradycji i kultury regionu.

Po powrocie do szkoły obejrzeliśmy prezentacje tańców i strojów ludowych, a także ekspozycję miejscowego rękodzieła.

Piątek  był dla nas dniem odpoczynku.

Poświęciliśmy czas na zwiedzanie miasta, przy okazji  robiąc zakupy – jedni  mniejsze, drudzy trochę większe.

Towarzyszył nam dobry  humor, a dowcip nas nie opuszczał.

Nadszedł dzień powrotu do kraju.

Po wczesnym śniadaniu udaliśmy się w drogę powrotną do Polski. 9 lutego, wieczorem o godz. 1930 wylądowaliśmy

w Warszawie i powróciliśmy do domów.

Na pewno nigdy nie zapomnimy tego wspaniałego wyjazdu, pełni wrażeń i nowych umiejętności językowych.