Podsumowanie II Świętokrzyskiego Turnieju Matematycznego
26 czerwca 2012 r. w godzinach 9.30−14.30 w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach odbyło się uroczyste podsumowanie II Świętokrzyskiego Turnieju Matematycznego - „Matematyka – moja pasja”. Organizatorem turnieju jest Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli wraz z partnerami: Uniwersytetem Jana Kochanowskiego, Politechniką Świętokrzyską w Kielcach. Na tę uroczystość zostali zaproszeni Laureaci konkursu, Nauczyciele (koordynatorzy turnieju) oraz Dyrektorzy Szkół.
Podsumowanie turnieju rozpoczęło się od rozgrywek gry symulacyjnej „Chłopska szkoła biznesu” pomiędzy uczniami II, III i IV etapu edukacyjnego (Poziom Beta, Poziom Gamma i Poziom Delta). W grze tej uczniowie naszej szkoły: Krzyś Dziółko (kl. VI) oraz Michał Łasisz (kl. IV) zajęli III miejsce. Po podsumowaniu wyników IIŚTM przez Przewodniczącą Turnieju panią Marię Krogulec – Sobowiec nastąpiło ogłoszenie wyników konkursu. A następnie zwiedzanie wystawy wyróżnionych prac uczniów z Bloku KREATOR i Bloku MENADŻER.
Uczniowie poprzez eliminacje szkolne zakwalifikowali się do eliminacji wojewódzkich. W skład Szkolnej Komisji Turniejowej w PSP w Starej Słupi weszli: p. Anna Budzińska (nauczycielka matematyki), p. Jolanta Gibała (nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej), p. Krystyna Oględzińska (nauczycielka języka polskiego). Do etapu wojewódzkiego zakwalifikowały się dwa zespoły: „Baksy” oraz „Tabaluga i Spółka”. W sumie w turnieju wzięło udział około 1000 uczniów województwa świętokrzyskiego. Spośród 93 zespołów poziomu Beta, Wojewódzka Komisja Turniejowa biorąc pod uwagę wykonanie zadań turniejowych w szkole wyłoniła zwycięzców poszczególnych poziomów i bloków (wyniki turnieju znajdują się na stronie www.scdn.pl).
II miejsce w II ŚTM ( w bloku ABAKUS + DEKODER) zajął zespół: „ Tabaluga i Spółka” w składzie: 1) Natalia Cybularz 2) Dominika Mrozowska 3) Agnieszka Łasisz 4) Krzysztof Dziółko
Wyróżnienie za najciekawszą grę pt.: „W krainie Sumerów” otrzymał zespół: „Baksy” 1) Paulina Kozera 2) Paulina Sala 3) Wiktoria Karbowniczek 4) Konrad Piórek
W bloku GURU (dla nauczycieli) została również nagrodzona p. Anna Budzińska. (m. in. za zadanie metodą webquestu dostępne na stronie http://zzaammm.blogspot.com/)
|
Turniej realizowany był od grudnia do czerwca w roku szkolnym 2011/2012 z udziałem nauczycieli i uczniów wszystkich typów szkół województwa świętokrzyskiego. Celem turnieju było wspieranie i rozwijanie uzdolnień dzieci i młodzieży, ich zainteresowań oraz kompetencji kluczowych w zakresie edukacji matematycznej.
W II ŚTM działania turniejowe dla uczniów były zorganizowane w czterech grupach wiekowych:
a) Poziom Alfa – klasy 2-3 szkoły podstawowej
b) Poziom Beta – klasy 4-6 szkoły podstawowej
c) Poziom Gamma – gimnazjum
d) Poziom Delta – szkoły ponadgimnazjalne
e) Działania konkursowe dla nauczycieli - Poziom Omega.
Do udziału w II ŚTM zgłosili się następujący uczniowie naszej szkoły:
Nazwa zespołu |
Nazwiska i imiona członków zespołu |
TeXas |
Dąbrowski Jakub |
Łasisz Michał |
|
Pustuła Karol |
|
Sławek Gabriel |
|
Baksy |
Karbowniczek Wiktoria |
Kozera Paulina |
|
Piórek Konrad |
|
Sala Paulina |
|
Tabaluga i Spółka |
Cybularz Natalia |
Dziółko Krzysztof |
|
Łasisz Agnieszka |
|
Mrozowska Dominika |
Uczniowie PSP w Starej Słupi należeli do Poziomu Beta, biorąc udział w „Turnieju 4 Bloków”, czyli turnieju zespołowego, rozgrywanego między zespołami uczniów danego poziomu turniejowego. Turniej polegał na wykonaniu różnych zadań w zespołach 3-4-osobowych z następujących bloków:
I. Blok ABAKUS – zadania wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego,
liczenie dawniej i dziś, sprawność obliczeń w pamięci i przy pomocy kalkulatora. (Zadania były drukowane w Echu Dnia co miesiąc oraz publikowane na witrynie internetowej ŚCDN www.scdn.pl.)
II. Blok DEKODER – różnorodne matematyczne łamigłówki, np. krzyżówki liczbowe,
kakuro, piramidy logiczne, sudoku, obrazki logiczne, zadania logiczne, łamigłówki przestrzenne i inne. (Zadania te otrzymali uczniowie bezpłatnie w publikacji towarzyszącej II ŚTM).Blok KREATOR
Uczniowie do wykonania mieli :
1) grę matematyczną pt.: „Zabawa z matematyką”
uwzględniającą fabułę – ze szczególnym uwzględnieniem oryginalności i czytelności zasad gry, zasady wykorzystania poznawanych przez uczniów na lekcjach matematyki praw, wzorów, reguł i pojęć matematycznych, ciekawą i estetyczną formę graficzną.
III. Blok KREATOR
Uczniowie do wykonania mieli :
1) grę matematyczną pt.: „Zabawa z matematyką”
uwzględniającą fabułę – ze szczególnym uwzględnieniem oryginalności i czytelności zasad gry, zasady wykorzystania poznawanych przez uczniów na lekcjach matematyki praw, wzorów, reguł i pojęć matematycznych, ciekawą i estetyczną formę graficzną.
2) dwa zadania matematyczne pt.: „Matematyka jest wszędzie” odnoszące się do praktycznych sytuacji życia codziennego. Polecenia i treści zadań miały obrazować możliwości zastosowania matematyki do rozwiązywania praktycznych i interesujących sytuacji problemowych, bliskich uczniom. Każde zadanie oprócz polecenia zawierały rozwiązanie (załącznik z zadaniami
IV. Blok MENADŻER
Do wykonania:
1) prezentacja multimedialna pt.: „Ale to ciekawe!” zawierająca opis interesującego problemu lub zagadnienia matematycznego. (w załączniku prezentacje uczniów naszej szkoły)
2) mapa mentalna pt.: „Jak to łatwo zapamiętać!” zbierająca i porządkująca informacje na temat wybranego zagadnienia matematycznego.
V. Zadania Turniejowe dla nauczycieli – Blok GURU
Nauczyciel biorący udział w II ŚTM miał za zadanie opracować dowolną liczbę materiałów dydaktyczno – metodycznych, które mogą być wykorzystane na zajęciach z szeroko rozumianej edukacji matematycznej np. scenariusze zajęć z matematyki z wykorzystaniem ICT (w tym tablicy interaktywnej), ciekawe zadania, projekt edukacyjny, gry i zabawy dydaktyczne dotyczące szeroko rozumianej edukacji matematycznej.
Wszystkim Laureatom gratulujemy sukcesu.